Warmlopen voor warming up

Een beetje lacherig wordt er vanaf de bank gereageerd op de 50plus-tennissers die zich warmlopen. Jammer, want een goede warming up is belangrijk bij het voorkomen van blessures. Alleen bij recreatief spel, waar tennissers zeker niet tot het uiterste zullen gaan, is een warming up niet echt nodig, schrijft de KNLTB op de eigen website voor.

Jong geleerd, oud gedaan.

Goed voorbereid tennissen

In de vorige nieuwsbrief schreven wij al over het voorkomen van blessures door oefeningen -thuis- te doen. Als reden werd bij veel opzeggingen opgegeven dat een blessure verder spelplezier verhinderd. En dat is jammer en soms ook niet nodig, mits men goed voorbereid gaat tennissen.

10-15 minuten warming up

Wie van zichzelf weet dat hij tot het uiterste zal gaan om een bal te halen, heeft baat bij zo’n tien, vijftien minuten durende warming up, stelt de KNLTB. Start met wandelen rond het veld en ga over op een dribbel. “Breng vervolgens variatie aan in de looppassen (denk aan: huppelen, aansluitpassen, kruispassen, hakken naar de billen brengen, knieheffen, voor- en achteruit dribbelen en sprinten)”, is dan het advies. Wissel af en zwaai al lopende met de armen. Vergeet ook niet je voeten goed af te wikkelen.

Tennisschool www.laurense.nl doet goede warming up voor.

Wie het laatst lacht, lacht het best

Begin met minitennis en probeer alle slagen daarin al dribbelend goed te oefenen. Nee, je hoeft je echt niet in het zweet te werken tijdens het opwarmen, maar een licht versnelde ademhaling en dito transpiratie geven aan dat je klaar bent voor de wedstrijd. Onverhoopt geen gelegenheid tot een volledige warming up, zorg dan in ieder geval dat je voldoende kunt inspelen. En wat die lachers op de bank betreft: wie het laatst lacht in de wedstrijd, lacht het best.

Lees alle warming uptips op de site van de KNLTB.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *